Angelica Stolpe är Ekenäs lucia 2023

Lucia Angelica Stolpe.

Lucia Angelica Stolpe. Fotograf: Kjell Svenskberg.

Kandidat nr 4, Angelica Stolpe är årets lucia i Ekenäs

Den tre veckor långa omröstningen, där allmänheten har kunnat rösta på sin favoritkandidat, är avslutad och rösterna räknade. 1083 personer röstade och det var snäppet flera än senaste år. Flest röster fick 16-åriga Angelica Stolpe, som därmed är vald till Ekenäs Lucia 2023. Tillsammans med sina tre tärnor Siiri Kvarnström, Agnes Lindgren och Emma Lindholm kommer hon att sprida ljus och glädje under årets mörkaste tid bland Ekenäsbor i alla åldrar.

Kröningskonserten

Lucias kröningskonsert ordnas på traditionellt vis på luciadagen, onsdagen den 13 december kl. 18 i Ekenäs kyrka. Vid konserten medverkar musikinstitutets körer och instrumentalister under Monica Henrikssons ledning.

Under konserten håller kyrkoherde Anders Lindström tal till lucia med tärnor och Ekenäs lucia 2022, Alexandra Lundin, hänger luciasmycket runt lucias hals såsom tradition är.

Under konserten bärs det upp en kollekt till förmån för luciainsamlingen.

Konserten filmas av KexTv.

Flera chanser att se luciaföljet

Lördagen den 23 december medverkar Ekenäs lucia med sina tärnor vid julfredsandakten klockan 18 nedanom Slottsknektens stuga vid Raseborgs slottsruiner.

Luciainsamlingen, som löpt jämsides med röstningen och som stöder diakonihjälpen i Ekenäsnejdens svenska församling, fortsätter under hela luciasäsongen fram till luciaavslutningen vid julfesten i Ekenäs församlingshem på trettondagen, lördag 6 januari kl. 16.

Donationer till förmån för barnfamiljer och enskilda behövande på församlingens område kan betalas in enligt uppgifter på församlingens webbplats ekenasnejdensforsamling.fi. På samma sida presenterar sig både lucia och tärnor och berättar om hur de ser på lucias betydelse idag.

Thu Nov 30 17:18:00 EET 2023