Bromarvs kyrka

Bromarvs kyrka.

0400 806 137 Församlingsmästare

(019) 241 1060 Pastorskansliet (vardagar kl. 10-12)

Bromarvs kyrka är öppen året runt under gudstjänster, konserter, förrättningar samt enligt överenskommelse.

Bromarvs kyrka byggdes 1981 och är samfällighetens yngsta kyrka, belägen ett stenkast från havet mitt i Bromarvs bycentrum.

Kyrkan är byggd på samma grund som den nedbrunna 1700-talskyrkan som av okänd anledning antändes en mycket kall natt den 3 februari 1979. Kyrkan används regelbundet för gudstjänster och förrättningar och i synnerhet sommartid för konserter av olika slag.

Kyrkan rymmer ca 120 personer.

PANORAMA

Inventarier och donatorer

• Altartavlan är gjord av konstnären Kaarina Heikinheimo från Vasa och donerades av familjen Lindroos.
  • Transparenterna, antependierna, mässkrudarna och stolorna gjordes av textilkonstnären Barbro Gardberg från Karis.
  • Vigselryan är designad av elever vid Ekenäs hemslöjdsskola under ledning av lärare Saga Peitso, skänkt av marthorna i Bromarv.
  • Orgeln är tillverkad av Kangasala orgelbyggeri (1981), 19 stämmor, helt mekanisk.
  • Kyrkskeppen (se uppgifterna på plåtarna).
  • Dopfunten gjordes av Mirjam Stäuber och donerades av Greta och Folke Winquist.
  • Krucifixet donerades av Naema Strömberg.
  • Dopmotiven (Låten barnen komma till mig) vävd av Kaarina Heikinheimo och donerad av Naema Strömberg.
  • Takkronorna är donerade av Kerttu Lindholm (den större framme i koret) och Nitlax Frivilliga brandkår (den bakre)
  • Ljuslampetterna på väggarna är donerade av marthorna i Bromarv.
  • Flygeln (Steinway & Sons från 1956, modell A, svart, 188 cm), inköpt i huvudsak för medel ur Naema Strömbergs minnesfond, sommaren 2003.
  • Inredning (stolar, altare m.m.) planerades av inredningsarkitekt Kukkasjärvi och tillverkades av Rolinda Ab.
  • Kollekthåvar na donerades av Maria Ruda.

Därutöver har kyrkan mottagit frivilliga donationer i form av kollekter och gåvor av enskilda personer och föreningar.
Kyrkan invigdes den 23 augusti 1981 av Borgå stifts dåvarande biskop John Vikström med assistenter.

Öppethållning

Bromarvs kyrka är öppen höst, vinter och vår under gudstjänster, konserter, förrättningar och sporadiskt även övriga tider när personal finns på plats. Öppen även enligt överenskommelse.

Boken Två kyrkor

Passa på och köp boken Två kyrkor. Bromarvfs kyrkor och församling
Författare: Bo Wessman.

Boken innehåller 65 bilder och omfattar 120 sidor med hårda pärmar.
Boken kan köpas på pastorskansliet i Ekenäs och på betjäningspunkten i Tenala.

"Bromarfs och Bromarfs församlings historia har inte nedtecknats sedan år 1939. Boken "Två kyrkor" kompletterar nu kortfattat den bristen. Den utkom 2008. I boken behandlas händelser i bygdens och församlingens utveckling. Vi får följa församlingens och dess kyrkors tillkomst samt hur prästernas roll genom tiderna förändrats. Händelser under stora ofreden, konflikter mellan präst och klockare, krig, kyrkobrand och byggande av den nya kyrkan i Bromarf passerar revy. Även prästgården Håkansarf och dess spöken skildras. Boken visar också kyrkans tidlösa uppgift som kulturbärare i vårt land och dess betydelse för människor i allmänhet och kristenfolket i synnerhet. Från vaggan till graven står kyrkan där, som en erinran om det medborgarskap som består när allt annat tar slut."

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hörselslinga Hörselslinga
Parkering Parkering
Toalett Toalett

Evenemang

sö 28.4 kl. 12.00 -13.15

Högmässa

Välkommen till Bromarvs kyrka!
sö 12.5 kl. 16.00 -17.00

Musikandakt

Välkommen till musikandakt i Bromarvs kyrka!