Diakoni

Diakoni är att dela, att vara närvarande såväl i glädje som i sorg och smärta. Det är att vandra tillsammans en bit på vägen, att bryta ensamheten, att uppmuntra till ett liv i förtröstan och tro på det goda.

Ibland ställs vi inför situationer i livet då vi behöver be om hjälp eller då vi behöver få tala med någon. Om du har kommit i trångmål eller drabbats av någon förlust och vill reda ut dina tankar och din situation finns församlingens diakoniarbetare till för dig. Till oss får du komma med stort och smått. Vi anställda har alla tystnadsplikt.

Tidsbeställning till diakonimottagningen i Ekenäs
gäller för hela området Ekenäs-Tenala-Bromarv-Snappertuna.

Diakonipersonalen:

Carola Lupander
Tfn 040-839 6733

Petra Fagerström
Tfn 044 755 3612

Daniela Lindgren
Tfn 044 755 3604

E-post: fornamn.efternamn@evl.fi
Besöksadress: Larssonsvägen 1, 10600 Ekenäs

Fynda secondhand hjälper vid akuta behov

Har du ett akut behov av kläder, möbler eller kärl kan du kontakta våra diakoner. De samarbetar med Fynda för att hitta det du behöver.

Länk till secondhandbutiken Fyndas sida.

Vill du ge en donation?

Om du vill ge en donation till förmån för diakonihjälp till behövande är kontonumret:

FI17 5549 6610 0002 87

Märk inbetalningen med ”Diakonihjälp”.

Insamlingstillstånd: RA/2020/1632

Matbanken

i Ekenäsnejdens svenska församling Matbanken ger kostnadsfri mathjälp till hushåll som har en tillfällig eller längre tids svår ekonomisk situation. Matbanken är en frivillig verksamhet som är en del av diakonins helhetsmässiga hjälpinsats. Matbanken hjälper dem som bor på Ekenäsområdet.

VILL DU HJÄLPA TILL?

Verksamheten resulterar i fasta utgifter såsom hyra och el och vi är tacksamma för alla ekonomiska bidrag.

Om du vill ge en donation till förmån för matbanksverksamheten är kontonumret:  FI17 5549 6610 0002 87

Märk inbetalningen med ”Församlingarnas Matbank”.

Insamlingstillstånd: RA/2020/1632

Vill du göra en personlig insats kontaktar du någon av kontaktpersonerna. Det finns flera olika sysslor vi behöver hjälp med inom matbanken.

Ett par händer med ett kors 1 håller om ett annat par händer

Känn vinden i ditt hår!

Under våren har diakonisektorn inom församlingen införskaffat en splitterny ricksha - en elcykel med passagerarsoffa för två - med bidrag från Marja Wainios testamente för äldreomsorg.

Rickshan är anskaffad för att vara till glädje för den som vill komma ut men som har svårt att röra sig på egenhand. Också den som känner sig ensam och isolerad kan på det här sättet åka på en stunds cykelutfärd med trevligt sällskap. Att åka rickshan är gratis och ett enkelt sätt att komma ut, få känna vinden i ansiktet och håret och njuta av den friska luften.

Du som vill komma ut på en cykeltur i Ekenäs, ta kontakt med Petra eller någon av de andra diakoniarbetarna för att komma överens om tid och plats. Som passagerare behöver du kunna forcera ett litet fotsteg för att komma upp i soffan. Säkerhetsbälte och hjälm hör till den viktiga obligatoriska utrustningen.

Tag kontakt

Diakon
Anträffbar måndag-fredag
Diakoniassistent
(019) 241 1060 (byråsekreterare måndagar kl. 10-12)
10600 Ekenäs

Byråsekreteraruppgifter måndagar, diakoniuppgifter tisdag-fredag.

Diakoniassistent