Rekordhöga besökarsiffror i Ekenäs kyrka

Ekenäs kyrka med småbåtshamn i förgrunden.

Ekenäs kyrka.

Ekenäs kyrka har under många år varit en så kallad vägkyrka med flitigt med besökare under sommarmånaderna, både ortsbor och semesterfirare från flera länder. Årets besökarsiffror slår alla tidigare rekord, enstaka dagar har antalet uppgått till över 400.

Ett plock bland gamla sommarbroschyrer ger vid handen att Ekenäs kyrka hållits öppen för allmänheten dagligen under cirka fyra månaders tid åtminstone sedan 2006, förmodligen redan flera år tidigare. I broschyren hälsas besökare välkomna till en stund av stillhet, delaktighet och eftertanke. Man bjuds på möjlighet att på egen hand läsa dagens bibeltext, tända ljus i bön och omtanke, stilla sig i en bänk eller bara förundras över byggnaden som med sina tjocka murar skapar rum för mötet med det heliga. Man har också kunnat njuta av lunchkonserter eller gå alldeles egna bönevandringar i kyrkrummet och barnen har haft sin egen aktivitet.

Under årens lopp har konceptet bestått. Fortfarande bjuder man in till samma slag av upplevelser. Även öppethållningen är närapå densamma, dagligen under tre-fyra månader. Besökarstatistiken har också den hållits på en jämn nivå, mellan tio- och tolvtusen personer per sommar, vilket renderat Ekenäs kyrka en silverplacering då och då bland vägkyrkor i Finland, ibland också ”bara” en bronsplats.

Årets besökarantal blev en glad överraskning då siffrorna räknades ihop. Totalt har 16 718 personer besökt kyrkan som varit öppen under tiden 15.5 – 27.8 dagligen klockan 11-17. Även om kyrkan i sig är en fantastisk byggnad att besöka är det troligt att det goda resultatet i viss mån åkt snålskjuts på nyöppnade konstmuseet Chappes popularitet. Också den förnyade, användarvänligare webbsajten tiekirkot.fi kan ha bidragit till att höja intresset för ett besök i Ekenäs kyrka just den här sommaren.

6.9.2023

Wed Sep 06 18:39:00 EEST 2023