Det hände för 200 år sedan - den stora branden

Bild på Ekenäs kyrka före den stora branden.

Ekenäs kyrka innan den stora branden. Bild ur Vidar Lindqvists bildsamling

Natten till den 14 juni 1821 utbröt en brand i borgaren Jacob Wulffs gård i Ekenäs i närheten av Ekenäs kyrka. Elden spred sig snabbt med vinden till omgivande bostadshus och till kyrkan, vars tak fattade eld och på några timmar totalförstördes största delen av kyrkan med inventarier. Utöver kyrkan brann sammantaget fjorton gårdar ner.

Under de följande 20 åren byggdes kyrkan upp igen på samma plats. Taket blev tio meter lägre, pelarna togs bort och nya stora fönster togs upp i de gamla murarna. Den gamla barockkyrkan förvandlades till en nyklassicistisk byggnad enligt sin tid.

Hur gick det till? Och vad hände sedan?

Söndagen den 13 juni år - närapå exakt 200 år efter branden - tar kyrkoherde Anders Lindström, kaplan Wille Westerholm och organist Anders Storbacka oss med på en slags tidsresa genom händelserna den ödesdigra natten och tiden efteråt.

Välkommen till Ekenäs kyrka klockan 18. Inträdet är fritt. Om coronarestriktionerna tvingar oss att begränsa gruppstorleken tar vi hänsyn till det. Följ med veckoannonseringen här på webbplatsen.

2021-05-14 18:04:00.0