Gratiskonserter i lunch- och eftermiddagstid

Bild av Johanna Almark med sin flytande svarta kappa och en violin i vänster hand och stråken i höger.

Johanna Almark. Foto: Rikard Tiula.

Mitt i högsommarvärmen bjuder Ekenäsnejdens svenska församling igen på en bukett gratiskonserter i kyrkorna i Ekenäs och Bromarv.

I Ekenäs har lunchkonserterna onsdagar kl. 12.30 redan en lång historia och också i år bjuds det på varierande musikprogram. Först ut är församlingens egna kantorer Inkeri Aittola och Sofia Lindroos som lovar orgel- och blockflöjtsmusik i barock- och renässansstil den 29.6. Därefter, den 6.7, bjuder Annika Palm på lunchpreludier på piano av bland andra Debussy och Skrjabin och den 13.7 hörs en konsert med Anne Hätönen på orgel.

Den 20.7 ger Anders Storbacka en orgelkonsert och sista onsdagen i juli, den 27.7, gläder Duo Johanna Almark och Henrik Wikström tillsammans med Jammarkören när de framför Almarks Sångens tid. Johanna Almark komponerade Sångens tid - en kärlsksvit för kör, till texter ur Höga Visan, enkom för den av henne grundade Jammarkören. Sviten fick sitt uruppförande strax innan pandemin och framförs nu på flera orter, för att sedan spelas in på skiva. Johanna Almark sjunger och dirigerar, Henrik Wikström ackompanjerar på piano.

Eftermiddagsmusik i Bromarvs kyrka

Sedan några år tillbaka ges gratiskonserter även i Bromarvs kyrka i samband med eftermiddagstorget på fredagar. Konserterna som börjar kl. 16 inleds 1.7 av Annika Palm med snarlikt program som i Ekenäs, Debussy och Skrjabin. Därefter, den 8.7, bjuder Sofia Lindroos och Irina Merenkova på folkmusiktoner på violin medan Gerd Molander står för sången. Fredagen den 15.7 är det a cappella-gruppen SixNotes som gläder publiken.

Av de två återstående fredagarna musicerar Sofia Lindroos den 22.7 och Anders Storbacka den 29.7 när han ger en avslutande orgelkonsert.

Välkommen in för en rofylld stund med vacker musik!

2022-06-22 13:52:00.0