Kandidat nr 2 är Ekenäs lucia 2021

2-Felicia-Sundström-low.jpg

Den drygt två veckor långa omröstningen, där allmänheten har kunnat rösta på sin favoritkandidat, är avslutad och rösterna räknade. Drygt 1200 personer röstade och flest röster fick 16-åriga Felicia Sundström, som därmed är vald till Ekenäs Lucia 2021. Tillsammans med sina två tärnor, Josefina Saarinen och Ellinor Kevin, kommer hon att sprida ljus och glädje under mörkaste december bland Ekenäsbor i alla åldrar.

Lucia kröns på traditionellt sätt på luciadagen, måndagen den 13 december kl. 18 i Ekenäs kyrka. Kyrkoherde Anders Lindström håller kröningstalet och luciasmycket kommer att överräckas av Ekenäs lucia 2019, Lina-Lotta Lundström. Vid kröningskonserten medverkar musikinstitutets körer under ledning av Monica Henriksson.

Kröningskonserten genomförs med gällande coronabegränsningar vilket innebär att högst 500 personer får närvara. Varje deltagare i publiken bör ha en sittplats och munskydd rekommenderas starkt.

Konserten filmas av KexTv och sänds onsdagen den 22.12 kl. 19.

Torsdagen den 23 december medverkar lucia vid julfredsandakten i Raseborgs slottsruiner kl. 18.

Coronasituationen har gjort att det råder en viss försiktighet i arrangerandet av julfester och större sammankomster. Det finns fortfarande luckor i kalendern och det är ännu möjligt att boka ett luciabesök genom att ringa bokningsnumret 044-755 3610.

Luciainsamlingen, som löpt jämsides med röstningen och stöder diakonihjälpen i Ekenäsnejdens svenska församling, fortsätter under hela luciasäsongen fram till avslutningen vid julfesten i Ekenäs församlingshem på trettondagen den 6 januari kl. 16.

(29.11.2021)

2021-11-29 15:14:01.0