Annorlunda jul i år

Eljulstjärna i ett fönster.

Ett märkligt år närmar sig sitt slut. Den värld vi nu ser kunde få av oss ha anat sig till för ett år sedan. Vi har fått lära oss att leva med osäkerhet och att trimma tålamodet. Att ha något slag av kontroll är ännu mindre möjligt idag när coronahotet präglar nästan allt vi gör. Det annorlunda och föränderliga tycks just nu vara det normala.

I våra kyrkor är det mest tyst och mörkt, utom på söndag förmiddag då en fåtalig personal firar gudstjänst med varandra. I gudstjänsterna innesluter de oss alla, vårt land och vår värld i förbön.

Konserterna är inhiberade, likaså alla julfester, träffpunkter, lunchserveringar och många andra tillfällen att se och möta varandra ansikte mot ansikte.

När det kommer till julhelgens program i kyrkorna är osäkerheten ännu stor. Kommer vi alls att kunna samlas till julböner och -ottor? Om inte, så har vi andra lösningar. Vi skapar virtuella program, som visserligen inte kan ersätta den verkliga gemenskapen, värmen och stämningen i julkyrkor i stearinljusens sken men, som genom dator- eller telefonskärmen bjuder möjligheten att uppleva en stund av andakt.

På den här webbplatsen finns länkar till julbetonat program såsom De vackraste julsångerna, adventskalendern och julevangeliet på flera språk på sidan Julen.fi och länkar till våra egna virtuella program i youtubekanalen Ekenäsnejdens församling – allt från gudstjänster, luciakonserter etc.

Vi inbjuder också till den änglafönster-kampanj som nu pågår i sociala medier fram till julaftonen. Fota ett fönster med en ängel och posta den i sociala medier med haschtaggarna #änglafönster och #skyddsängel. Detta som en manifestation för det goda, ljusa och trösterika trots den rådande pandemin och det hårda samhällsklimatet. Låt oss vara varandras änglar!

I dagarna skall Mitt i livets julnummer vara utdelat till hushållen – den här gången en hel vecka försenat på grund av orsaker i slutet av distributionskedjan. Men när tidningen väl har landat hos alla våra medlemmar hoppas vi att ni hittar läsvärda texter, recept och pyssel att berika dagarna med i väntan på julen.

2020-12-01 16:00:00.0