Barockmusik på dragspel i Ekenäs kyrka

Markus Sjöholm.jpg

Markus Sjöholm framför koret i Kyrkslätts kyrka.

Lördagen den 18 mars bjuder arrangören Ekenäsnejdens svenska församling in till barockkonsert av ett ovanligare slag med Kyrkslättsbon Markus Sjöholm på dragspel. Konserten sker i Ekenäs kyrka som till stilen är nyklassicistisk men med en altaruppsats i barockstil som fond för musiken från 1600- och 1700-talet.

Markus Sjöholms repertoar består av J.S.Bachs orgelverk Toccata och fuga i d-moll (BWV 565) och Preludium och fuga i B-dur (BWV 560), Preludium och fuga nr 15 i G-dur från J.S.Bachs Wohltem­pe­rierte Klavier II (BWV 884), J.S.Bachs cemba­lo­ar­ra­gemang av Antonio Vivaldis violinkonsert i g-moll respektive Alessandro Marcellos oboekonsert i d-moll (BWV 975 och 974), Hönan (La Poule) av Jean-Philippe Rameau samt Johan Heinrich Buttstetts orgelverk Preludium och Capriccio i d-moll.

Markus Sjöholm har spelat dragspel sedan åtta års ålder då han började ta lektioner för Veikko Huuskonen vid Kyrkslätts musikinstitut. Efter några år fortsatte han på Sibelius-Akademins ungdom­sut­bildning under ledning av först Heidi Velamo och sedan Matti Rantanen fram till medlet av 90-talet då han började sin karriär inom Private Equity-b­ranschen. Från och med 2018 fungerar han som entreprenör, styrelseproffs och konsult, vilket gett honom möjlighet att spendera mer tid med sitt musikintresse.

I samband med konserten, som börjar klockan 18 och räcker cirka 75 minuter, samlas det medel genom kollekt till förmån för insamlingen Gemensamt Ansvar. Inträdet till konserten är fritt.

Länk till info om Gemensamt Ansvar-insamlingen.Öppna länk i ny flik

2023-03-08 11:37:00.0