Kangasala orgelfabrik 180 år: Orgelkonsert i Ekenäs kyrka på fabrikens första orgel

6 Orgeln i Ekenäs kyrka, opus 1 - Foto, Eva Tordera.jpg

Kangasala stad firar i år 180-årsminnet av orgelbyggare Anders Thulé med en serie orgelkonserter runt om i Finland där tiotals orglar byggda i Kangasala får ljuda. Lördagen den 21 januari inleds konsertserien i Ekenäs.

Den 13 oktober 1843 fick Anders Thulé tillstånd att bygga orglar i Finland. Sin första orgel byggde han i Ekenäs. Orgeln stod färdig i augusti 1844. Den andra orgeln byggdes till Kangasala kyrka. Han slog sig ner i Kangasala och av hans till en början anspråkslösa verksamhet uppstod småningom Kangasalan Urkutehdas. Där byggdes över 1000 orglar och 8000 harmonier.

Orgeln i Ekenäs trakteras den 21 januari av diplomorganist Anders Storbacka, bosatt i Dragsvik. Kangasala stads kulturkoordinator Anna Toiva hälsar välkommen. Under konserten berättar kantor Pia Nygård intressanta detaljer om musiken och orgeln. Vi får höra ett varierande program med musik av Johann Sebastian Bach, Bachs kusin Johann Gottfried Walther, Anton Bruckner, Nils-Eric Fougstedt, Guy Bovet med flera.

Konsertens sista stycke, Bachs ”Toccata & Fuga d-moll”, spelas med hjälp av två orgeltrampare, liksom när orgeln var ny.

Konserten inleds klockan 18 och inträdet är fritt.

Initiativet till konserten kommer från Kangasala stad och arrangörer för konserten är Ekenäsnejdens svenska församling i samarbete med Kangasala stad.

Tue Jan 17 12:55:00 EET 2023